صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
0

نحوه جست و جو در مرورگرها

انتخاب کلیدواژه مناسب در کیفیت جست و جو بسیار اهمیت دارد.

هر چه کلیدواژه دقیق تر باشد نتایج بهتر و سریع تری خواهید یافت.

اگر کلید واژه مناسبی برای جست و جو انتخاب نکرده باشید با هر بار جست و جو در موتور جست و جو و مشاهده وبگاه های پیشنهاد شده متوجه می شوید که چگونه کلیدواژه های بهتری انتخاب کنید. برای مثال با انتخاب یک واژه عمومی مانند شیراز که شامل اطلاعات جانبی زیادی می شود، نتایج دقیقی نخواهید یافت.

با توجه به شکل زیر می بینید که موتور جست و جو اطلاعات مختلفی از آب و هوا تا جغرافیا و اخبار روز را به ما پیشنهاد داده است. حال در صورتی که جستجو را محدود به جاذبه های گردشگری شیراز کنیم نتایج تنها آثار باستانی و جاذبه های طبیعی این شهر را نمایش می دهد.

                             

برای جست و جو درباره یک عبارت بهتر است آن را داخل نشانه “ “ بنویسید تا موتور جست و جوگر متوجه اهمیت آن شود. در صورت استفاده از نشانه، موتور جست و جو صفحات وبی را به شما نشان می دهد که حتما این عبارت در آن به کار رفته باشد.

در بیشتر موتورهای جست و جو، عبارت مورد جست و جو باید کمتر از ده واژه باشد. استفاده از واژه های زیاد موتور جست و جو را سردرگم می کند و نتایج پراکنده ای نمایش می دهد. بنابراین بهتر است از کلمات کلیدی و اصلی در جست و جو استفاده نمود و حروف اضافه و ربط مانند از، که، به و ... را حذف نمود.

برای جست و جوی بهتر می توان از علامات + وقبل از کلمات  )بدون فاصله(  استفاده کرد. علامت + برای تاکید بر اهمیت کلمه  استفاده می شود و علامت منفی برای حذف کلمه بعد از خود در جست و جو استفاده می شود. اگر نتایج جست و جو برای آثار باستانی شیراز   + پاسارگاد و آثار باستانی شیراز  - پاسارگاد را با هم مقایسه کنید، خواهید دید در جست و جوی دوم علامتباعث حذف پاسارگاد از جست و جو شده است در حالی که در جست و جوی اول علامت  + باعث شده تا موتور جست و جو بر پاسارگاد تاکید کند.

           

           

در صورتی که کلید واژه همراه با غلط املایی و یا اشتباه تایپی باشد، موتور جست و جو آن را اصلاح می کند.

                                  

برای کوتاه تر بودن عبارت مورد جست و جو بهتر است کلید واژه مفرد باشد چون جمع آن هم در جست و جو خواهد آمد.

برای تاکید بر یک واژه می توان آن را در عبارت مورد جست و جو تکرار کرد.

در صورت تردید در مفهوم یک واژه می توان همانند شکل زیر از واژه های مترادف آن هم استفاده نمود.

                           

 

برای جمع آوری اطلاعات از وبگاه های خاص و یا معتبر، با استفاده از دستور site جست و جو به یک یا تعدادی از وبگاه ها محدود می شود که آدرس آن ها پس از دستور site نوشته شده باشد.

برخی از وبگاه های معتبر برای جمع آوری اطلاعات در جدول زیر قابل مشاهده است.

وبگاه

موضوعات مورد بررسی

آدرس وبگاه

وبگاه رسمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

مکان های تاریخی، امکانات مسافرتی

Mcth.ir

 

وبگاه رسمی آموزش و پرورش

امکانات آموزش و پرورش

شهرستان

Medu.ir

وبگاه شبکه آموزشی تربیتی رشد

منبع آموزشی دانش آموزان، پست الکترونیک دانش آموزی و ...

Roshd.ir

وبگاه رسمی سازمان

هواشناسی

اطلاعات آب و هوایی کشور

Irimo.ir

در وبگاه رشد به جست و جوی اطلاعات درباره کتاب کارو فناوری می پردازیم. پس از آدرس Site:roshd.ir عبارت مورد جست و جو را می نویسیم. به تصویر زیر دقت کنید. تمامی نتایج نشان داده شده فقط از منبع وب گاه رشد می باشند.

                                

پس از آشنا شدن با روش جمع آوری اطلاعات، به جست و جوی اطلاعات درباره جاذبه های گردشگری شهر شیراز می پردازیم.

                      

با انتخاب اولین وبگاه پیشنهادی موتور جست و جو گوگل وارد وب گاه fars.mcth.ir می شویم که وب گاه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس است. با انتخاب جاذبه های گردشگری به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا می کنیم و حتی می توان به وسیله تور مجازی این وب گاه، در ایام کرونا سفری بی خطر و الکترونیکی را تجربه کرد.

                         

                               

                                 

نکته ایمنی :

هنگام جمع آوری اطلاعات نباید وارد هر وبگاهی شد. زیرا برخی از وبگاه ها برای بالا بردن آمار بازدید از وبگاه و ارائه تبلیغات به بازدید کنندگان از کلیدواژه های دروغین استفاده می کنند تا شما به صفحات آن ها وارد شوید.


سایر مباحث این فصل